Lubelski dworzec główny mieści się w zabytkowym budynku wzniesionym w 1877 w ramach budowy Kolei Nadwiślańskiej łączącej Warszawę z Kowlem. Zanim jednak poprowadzono tory przez Lublin, należało uzgodnić przyszłą lokalizację dworca, a spory o to, gdzie ma się on znajdować, trwały ponad 10 lat. Pierwotnie proponowano budowę na północ od Lublina, od strony Lubartowa, w okolicach ówczesnych wsi Ponikwoda i Tatary. W 1863 inżynier gubernialny Feliks Bieczyński przedstawił argumenty za ulokowaniem stacji na południe od miasta, na gruntach Bronowic. Ostatecznie zwyciężyła druga koncepcja i przystąpiono do budowy na przedmieściu Piaski. Budowę rozpoczęto 10 sierpnia 1875. Dworzec zaprojektował Witold Lanci, budowniczy Towarzystwa Kolei Nadwiślańskiej. Dworzec został otwarty 30 sierpnia 1877. Było to bardzo ważne, ponieważ złączenie Lublina z resztą kraju koleją znacznie przyspieszyło rozwój miasta. Krytykowano jednak rozmiary budynku dworca, ponieważ uważano, że był on zbyt mały. Dzięki budowie dworca podróż do Warszawy znacznie się skróciła, do jedynie 7 godzin. W latach 1893–1894 przeprowadzono pierwszą rozbudowę dworca. Dobudowano skrzydło zachodnie, powiększając budynek o ok. 100 m2. Przed budynkiem, w miejscu nasadzeń i trawników, utworzono wtedy brukowany plac. 28 marca 1898 otwarto linię kolejową przez Łuków do Brześcia. Przebudowano także most na Bystrzycy, dzięki czemu wzrosła prędkość pociągów. Następną przebudowę dworzec przeszedł w latach 1924–1925, zgodnie z eklektycznym projektem Jerzego Müllera. Dalsze modernizacje miały miejsce w latach 1967 oraz 1984–1986, zaś w 1974 roku wpisano go do rejestru zabytków. Od 16 do 19 lipca 1980 lubelscy kolejarze uczestniczyli w strajkach w ramach Lubelskiego Lipca 80′. Wydarzenia te upamiętnia „Krzyż kolejarskiej niedoli” stojący obok lokomotywowni, skonstruowany z białych szyn. W 2004 otwarto odnowiony i zmodernizowany gmach dworca, z nowo wybudowaną częścią wschodnią. Od 2018 stacja przechodzi jeden z największych remontów w swojej historii. Zmodernizowano wiadukt kolejowy nad ulicą Kunickiego. Przejście podziemne zostało przebudowane i przedłużone do skweru przy ulicy Kunickiego. Wszystkie perony przechodzą remont. Peron pierwszy jest przedłużany w kierunku Chełma, powstają przy nim nowe krawędzie peronowe, skąd będą odjeżdżać pociągi na lotnisko i do Lubartowa. Tereny przydworcowe są zagospodarowywane i przechodzą rewitalizację.
-
Najnowsze wpisy
Archiwa
Kategorie
Listopad 2024 P W Ś C P S N « gru 1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30